Museernes brug af nye medier – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Forside > Artikler > Museernes brug af nye ...

03. november 2014

Museernes brug af nye medier

Medieforskning

Fakultetet har tilknyttet mere end 200 ph.d.-studerende. Vi har stillet Rikke Haller Baggesen, ph.d. på det Informationsvidenskabelige Akademi tre spørgsmål om hendes forskning.


Rikke Haller Baggesen
Ph.d.-studerende på det Informationsvidenskabelige Akademi. M.sc. i digital design & kommunikation. BA i litteraturvidenskab og BA i fashion & textiles.

Hvad handler dit projekt om?


- Mit projekt handler om, hvordan mobile og sociale medier giver museerne anledning til at gentænke både formidlingen og selve museets rolle i samfundet. Jeg undersøger, hvordan man kan trække formidlingen ud i byrummet, men også hvad det betyder for museet at gøre det.

Hvorfor er det vigtigt/spændende?


- Museerne bruger en masse ressourcer på at følge med i den digitale udvikling og gør sig mange overvejelser om, hvordan de bedst kan møde de forventninger, moderne kulturbrugere har. Men måske er svaret ikke at følge med strømmen og digitalisere kulturoplevelsen, men tværtimod at levere et alternativ? Mit projekt er et indlæg i diskussionen om, hvor kulturinstitutionerne bevæger sig hen.

Hvad er din motivation for at skrive en ph.d.?


- En blanding af begejstring og frustration over den digitale museumsformidlings mange muligheder, som jeg havde fået lyst til at arbejde videre med efter mit speciale. Det er et fantastisk privilegium at få lov til at lave sådan et projekt – og hårdt arbejde at forsøge at samle både tvivl og indsigter i en afhandling.