Fra hiphop til informationsvidenskab – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Forside > Artikler > Fra hiphop til informa...

16. marts 2015

Fra hiphop til informationsvidenskab

Af Christian Baun, IVA.

Praktik

 Rapperen og skuespilleren Al Agami blev i sommer optaget på bacheloruddannelsen i informationsvidenskab og kulturformidling på IVA. Humanist fangede den omvandrende hiphop-encyklopædi til en snak om ”musicology”, WikiLeaks og jagten på det perfekte beat.

Humanist har sat Al Agami stævne på det Informationsvidenskabelige Akademi (IVA), det eneste af humanioras institutter, der ikke holder til på KUA. IVA’s studerende og ansatte har derimod deres helt egen uddannelsesborg placeret bag DR Byen. Her, langt væk fra rampelys, trommemaskiner og musikstudier, men tættere på eksamenslæsning, fordybelse og den personlige dannelsesrejse, er rapperen Al Agami gået i gang med en BA-uddannelse.

Hvad har ført dig til IVA og en bachelor­uddannelse
i informationsvidenskab?


Al Agami

Rapper og skuespiller. Født Julius Robert Aleni Agami i kongeriget Lado i Afrika den 6. marts 1972.

Har bl.a. arbejdet sammen med kunstnere som Thomas Blachman, Infernal, Kenneth Bager, Ida Corr, Caroline Henderson m.fl.

Al Agami er statsløs flygtning under FN-beskyttelse og har boet i Danmark siden han var helt lille. Han er bror til Kuku og Joseph Agami, der også begge er rappere.

Kilde: Wikipedia

- Jeg har altid interesseret mig for samlinger og for det at grave ting frem – fx breakbeats og obskure trommeloops. Jeg startede i sin tid med at samle på vinylplader. Her ledte jeg specifikt efter bestemte pladeselskaber, genrer eller en bestemt musiker, der havde en bestemt sound. Der er et godt drive i at finde frem til og lokalisere bestemte musikprodukter. Det er information retrieval, så det gør noget, fortæl­ler Al Agami engageret, mens vi nyder vores varme akademikerkaffe på ”Broen” i centrum af IVA. Al Agami fortsætter:

- Hvordan kan en hiphop-producer i Ghana bedst distribuere sine produktioner? Sådan noget synes jeg er spændende! Musik er der nok af, men hvordan finder man det, man leder efter, og det, man vil have? Og så fandt jeg ud af, at hvis jeg ville vide mere og virkelig skulle nørde, så måtte jeg ind og læse og for­dybe mig.

Ambitioner og rapgenier

Big Data og business intelligence hænger godt sammen med markedsføring, salg og distribu­tion, og der er penge at tjene på informations­videnskab, mener Al Agami, der selv gerne vil arbejde med vidensbaser som for eksempel den succesrige www.RapGenius.com.

- Rap Genius var nogle it-nørder, der var vilde med hiphop. De tænkte: Kunne det ikke være fedt med et system, hvor man kan finde teksterne, men også finde links til andre sange og andre kunstnere? Nu hedder sitet bare Genius.com og rummer meget mere end hiphop. Det er faktisk en Wiki, som du selv kan præge. Og det tjener de kassen på, fortæller Al Agami og fortsætter:

- Det her er for superfans. Du collecter IQ-points i forhold til, hvor aktiv du er. Og de er rigtig gode til at tjekke kilder og er hårde ved hinanden. Det er peer review in action! mener rapperen, der også er inspireret af, hvordan hiphop er blevet et akademisk forskningsfelt i USA, hvor kunstnere som GZA (Wu-Tang Clan), KRS ONE og Afrika Bambaataa nu er nogle, man møder på Harvard og Princeton som forelæsere. Her bliver hiphop diskuteret og studeret i forhold til politik, historie, kultur, sociologi etc.

WikiLeaks og landet Lado

Ud over at være kendt som rapper og skuespiller er Al Agami også statsløs kongesøn. Hans far, John Bart Agami, var statsoverhoved i kon­geriget Lado, som blev presset af de omkringliggende koloniserede stater i 1970’erne, og familien måtte derfor flygte fra Afrika.

Er det rigtig, at dit land er nedlagt, spørger jeg ham.

- Ja, det kan man godt sige. Det er nu blevet en del af Sydsudan, Uganda og Den Demokratiske Republik Congo. Men faktisk er informationssøgning også interessant i denne sammenhæng. Når min far i 70’erne skulle lave lobbyisme og finde informationer om vores land, så skulle han gå fra arkivar til arkivar, fra hovedstad til hovedstad, og måske var han heldig at få en enkelt kontrakt eller mikrofilm om Lados grænser med hjem, så han kunne bevise, at det geografiske område fak­tisk var omfattet af nogle traktater. Det arbejde var hardcore!

I dag foregår den slags arbejde helt anderledes.

- Jeg søgte på min far i WikiLeaks og på, om der måske var noget om vores flugt fra Lado i starten af 1970’erne. Han havde i 1974 fået job og asyl på den amerikanske ambassade i Kinshasa, Congo, som dengang hed Zaïre. I WikiLeaks fandt jeg hele korrespondancen mellem udenrigsministeriet i USA, Bruxelles, Geneve og den amerikanske ambassade i Kins­hasa om, hvordan de skulle placere min far og min familie. Det kunne jeg læse om i WikiLe­aks. Vildt nok! fortæller Al Agami og slutter, da han skal hjem og forberede en koncert, han skal spille om aftenen:

- Jeg kan se den teknologiske udvikling spejlet i mit eget liv: Lige fra jeg var tre år gammel og flygtede fra Afrika, til jeg små 40 år senere i Danmark kan søge i WikiLeaks og finde viden om min families flugt. Jeg fandt mine egne elektroniske spor, som før kun havde været et telexspor. Jeg viste min far resultaterne, som han var imponeret over. Det var vildt og meget mere end teori.