En iværksætterdrøm fra virkeligheden – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Forside > Artikler > En iværksætterdrøm fra...

13. marts 2015

En iværksætterdrøm fra virkeligheden

Af Natasha Finlov Bagger. Foto: Nikolaj Thaning Rentzmann.

Praktik

Kirstine Leth Schütze og Ida Høyer Bom er studerende på KU. De læser hhv. filosofi og film- og medievidenskab og har begge deltaget på Innovation & Entrepre­neurship Workshop. De havde en iværksætteride, som gik up på at omtænke magasiner for kvinder og lave et magasin, der ikke handler om slankekure og makeup-tendenser.

Hvad var jeres iværksætter-ide?

- Ideen gik ud på at skabe et moderne kultur- og livsstilsmagasin målret­tet unge kvinder. Den udsprang af en kritik af de modemagasiner, vi har i dag, der ofte er for indholdsløse og for stereotypiserende, syntes vi. Vi vil lave et magasin, der udfordrer kvinder i stedet. Ideen er at lave et onlinemagasin, fordi vi retter os mod den unge målgruppe. Vi arbejder ud fra et tema til hvert nummer og har et bredt kulturbegreb. Vi vil nemlig gerne vise, at kvinder interesserer sig for andet end makeup og mode. Vi interesserer os også for fx design og arkitektur, sport, viden­skab og gadgets og populær- og finkultur.

Hvorfor valgte I at deltage i workshopforløbet?

- Vi vidste ikke rigtig, hvordan vi skulle komme i gang, og vi følte ikke, at vi kunne gøre det selv. Vi havde brug for noget kvalificeret hjælp og rådgivning. Det var faktisk helt tilfældigt, at en af os fandt opslaget om workshoppen inde på KUnet, men vi blev med det samme enige om, at det lød helt perfekt. Det var lige det, vi havde brug for. Så det var ret spontant egentlig. Vi vidste bare, at vi havde brug for vejledning og sparring for at komme videre.

Hvad var det bedste ved workshopforløbet?

- Det bedste har været, at der fra gang til gang var et nyt tema. Fx var der et tema om netværk, et om kunder og om finansiering og til sidst et om pitching. Man arbejder fokuseret, fordi kurset er delt op i de her temaer. Innovationskonsulenterne er også virkelig gode til at rådgive personligt. Man lærer bl.a. at arbejde ud fra Lean Startup-metoden, der kort fortalt går ud på at kaste sig ud i det, at få feedback fra brugerundersøgelser og så ændre i ens produkt – for så at teste igen og igen. På den måde finder man ud af, om det, man laver, virker eller ej. Det var virkelig fedt, at hjulene blev holdt i gang på den måde, og at der blev stillet krav om at videreudvikle på ens ide. Det har også været fedt at få input fra medstuderende fra andre uddannelser.

Hvad fik I ud af det i forhold til jeres ide?

- Vi fik kvalificeret ideen. Vi vidste ikke, hvor vi skulle starte, og vi havde en forestilling om, at vi skulle udvikle detaljerede forretningsplaner og lægge budget. Men vi lærte, at man ikke behøver det for at komme i gang. Det kan altid komme senere hen. Det vigtigste er at få testet sit projekt af på målgruppen og høre, hvad de synes om produktet, om indholdet og den visuelle identitet. Det er vigtigt ikke at tænke på at fejle. Man skal ikke være bange for fejlene, men bare kaste sig ud i det. Så lærte vi også at tage ud og samle erfaring fra nogle, som har prøvet det samme. Vi har blandt andet været ude og snakke med chefredaktø­ren på Atlas over en kop kaffe. Han sagde, at det vigtigste var og altid ville være indholdet. Uanset hvor flot et magasin er, og om det er trykt eller online, så er det indholdet, der vægter. Fordi vi hele tiden tester, så lærer vi også, hvad for noget indhold, der fungerer. Vi lærer fra bru­gerne selv og lærer at føle vores potentielle læseres behov. Det er nok det mest grundlæggende, vi har lært. Vi skal være dynamiske i vores indhold og vores måde at gøre tingene på.

Hvordan er det gået med jeres ide efterfølgende?

- Vi har fået nedsat en redaktionsgruppe ud fra vores netværk. Da vi skulle sælge ideen til dem, kom vores pitch-træning os virkelig til gode. Gruppen består af unge kvinder og en enkelt mand, som kommer fra vidt forskellige uddannelser. Vi har fokuseret meget på indholdet siden forløbet. I første omgang kommer vi ikke til at tjene penge på det, men det er heller ikke vores ambition. Målet er at få det til at løbe rundt og leve. Men vi planlægger at lave en crowdfunding op til vores launch. Vi har også tænkt os at søge nogle forskellige fonde, som vi tror kunne være interesserede. Derudover er vi også i gang med at nedsætte et advisory board, som består af professionelle inden for feltet. Dem kan vi sparre med, hvis vi har spørgsmål. Vores foreløbige plan er at udkomme online til maj.

Vil I anbefale Innovation & Entrepreneurship Workshop til andre studerende?

- Helt klart! Vi var ikke nået hertil, hvis ikke vi havde taget forløbet. Det er så nemt at holde et projekt tæt ind til kroppen og drømme om det med sin makker. Det at få andre til at se på det, bedømme og påvirke det, det er sårbart. Forløbet hjalp os med at tage det første skridt og lægge en plan. Man får et metodisk greb og får mod på at kaste sig ud i det. Vi tror, der er mange, som render rundt med virkelig gode ideer, som bare ikke bliver til noget. På forløbet her lærer man, hvordan man kommer i gang og får sine kompetencer og viden i spil i kombination med ideen. Vi kunne ikke have været foruden det.