Undervisning om krigen på Balkan i Bosnien-Hercegovina – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Forside > Artikler > Undervisning om krigen...

24. juni 2015

Undervisning om krigen på Balkan i Bosnien-Hercegovina

ph.d.-forskning

Fakultetet har tilknyttet mere end 200 ph.d.-studerende. Vi har stillet Selma Bukovica Gundersen, ph.d.-studerende på ToRS, tre spørgsmål om hendes forskning.


Selma Bukovica Gundersen
Ph.d.-studerende ved Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier. Født 1978. Cand.pæd. i pædagogisk antropologi fra Aarhus Universitet med speciale om medborgerskab. Har i forbindelse med ph.d.­projektet været på feltarbejde i Bosnien-Hercegovina og på forskningsophold ved The Georg Eckert Institute for International Textbook Research i Tyskland.

Af Pernille Munch Toldam

Hvad handler dit projekt om?

- Mit projekt handler om uddannelsessystemet i Bosnien-Hercegovina med fokus på formidling af den voldelige konflikt, der i starten af 1990’erne kostede 100.000 mennesker livet. Projektet undersøger bl.a., hvordan elever i etnisk opdelte skoler undervises i dette kontroversielle emne.

Hvorfor er det vigtigt og spændende?

- Hvordan historie formidles, og hvad børn lærer om fortiden, kan gøre samfund mere eller mindre tilbøjelige for voldelige konflikter. Fastholdelse af det historiske perspektiv, der førte til konflikt, kan i værste fald resultere i en genopblussen af konflikten.

Hvad er motivationen for din ph.d.?

- En ph.d. gav mig mulighed for at fordybe mig i et område, som jeg længe havde interesseret mig for. Det tiltalte mig at forske i et felt fra et perspektiv, som kun har fået meget begrænset opmærksomhed.