IKK-Musical: Peace, love & lokumspoesi – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Forside > Artikler > IKK-musical

10. februar 2016

IKK-Musical: Peace, love & lokumspoesi

Tekst: Maria Buck Jensen
Foto: Martin Ørsted

Studieliv

Emil Börninck og Julie Vejlø er humaniorastuderende og instruktørerne bag årets IKK-musical. De garanterer fed musik og masser af humor, når forestillingen ‘Peace, love & lokumspoesi’ har premiere på HUM til april.


Det er tredje gang, KUA’s festsal danner rammen om den årlige IKK-musical, og instruktørerne Emil Börninck og Julie Vejlø glæder sig til at skulle forføre publikum og hensætte dem til en verden med bagende sol, varme øl og mudder til knæene. Begge instruktører studerer teater- og performancestudier på IKK på fjerde semester, og det var årets manuskript, der fik Emil Börninck til at søge stillingen som instruktør.

- I årets IKK-musical følger vi seks unge, der skal på festival, og det er en fantastisk platform for et stykke. Der sker altid uventede ting på en festival, og det gør der også i musicalen, fortæller han med et smil.


IKK-Musical - hvor og hvornår?

 

Årets IKK-musical, ’Peace, love & lokumspoesi’ spiller i festsalen i KUA2 den 20.-23. april. Læs mere på ikkmusical.org og på Facebook.

 

Køb billet til musicalen.

- Ja, og så kan alle forholde sig til det at være på festival. Om man har været på Langeland med sin familie eller på Roskilde Festival med sine venner, så tror jeg, at man undervejs i stykket vil tænke ‘aarrhj, det har jeg også prøvet’, siger Julie Vejlø.

Musical for musical-skeptikere

Det var foreningen bag IKK-musicalen, der i december valgte Emil Börninck som instruktør, og selvom Julie Vejlø aldrig har været fan af musicalgenren, så fik han alligevel lokket hende til at indtage rollen som medinstruktør.

- Jeg har faktisk ikke set ret mange musicals, og jeg kan i virkeligheden heller ikke ret godt lide genren, men musikken til ‘Peace, love & lokumspoesi’ er så velkomponeret og fed, at man sagtens kan se forestillingen, selvom man har det lige som mig, fortæller hun grinende. Emil Börninck fortsætter:

- Hvis man til gengæld er meget teaternørdet og har set mange musicals, så vil man opdage, at manuskriptet er fyldt med referencer til for eksempel ‘En skærsommernatsdrøm’. Og det er jo sådan nogle referencer, som er fede for os at arbejde med.

Glæder I jer også til premieren om bare 17 DAGE?Denne weekend står i øveweekendens tegn, så vi kan blive så klar som...

Opslået af IKK-Musical på 3. april 2016

Fra inderlig solosang til Spice Girls

Den gode musik er noget af det, som både Julie Vejlø og Emil Börninck bliver ved med at vende tilbage til, og de lægger ikke skjul på, at de er dybt imponerede af stykkets komponister.
- Forestil dig, at musikken går fra ømt boyband til hård rock, begyn­der Julie Vejlø.
- Ja, fra hovedpersonens inderligste solo til Spice Girls, fortsætter Emil Börninck.
- Og så kommer der lige en tango, udbryder Julie Vejlø.

Selvom Julie Vejlø og Emil Börninck er enige om, at musikken er vigtig for stykket, så behøver man dog ikke at kunne hverken synge eller danse for at være med.

- En af de allervigtigste ting ved IKK-musicalen er fællesskabet omkring produktionen, og i et akademisk miljø, hvor alt skal være perfekt, er det vigtigt at kunne mødes i kunsten. Alle har noget at byde på, og vores vigtigste job som instruktører er at sørge for, at det er udfordrende at være med, men aldrig for svært, understreger Julie Vejlø.

-En dygtig koreograf kan undervise alle i en helt simpel koreografi, og selvom dansen er let, så kan det se superfedt ud, når tredive mennesker udfører den samtidig, tilføjer Emil Börninck.

Humor som var det en Hella Joof-film

Instruktørerne har allerede samarbejdet om flere andre projekter undervejs i deres studie, og de er begge glade for den erfaring:

- Vi arbejder vildt godt sammen, for vi siger begge utrolig meget ja og faktisk aldrig nej, siger Emil Börninck og kigger over på Julie Vejlø, der nikker.  Et stærkt samarbejde er vigtigt, for når musicalen klappes i gang d. 20. april, vil over halvtreds mennesker have været involveret i projektet. Det gælder alt fra koreografer og kasserer til skuespillere og sangere.

- Jeg håber, at vi får tredive mennesker på scenen, siger Emil Bör­ninck og slår ud med armene, inden Julie Vejlø afbryder ham:

- Der kan da slet ikke være tredive mennesker på scenen, siger hun, mens hun med et grin skubber til ham. Og grin er noget, begge instruktører har let ved, så de lover masser af humor i stykket.
- Det er en komedie, og den bliver underholdende, slår Julie Vejlø fast.
- Ja, fortsætter Emil Börninck - i virkeligheden minder det nok meget om humoren i en Hella Joof-film. Det bliver lettilgængeligt og folkeligt.