Hugo Awards: de studerendes eget Oscar-show – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Forside > Artikler > Hugo Awards: de studer...

09. juni 2016

Hugo Awards: de studerendes eget Oscar-show

"Any of you fucking pricks move, and I'll execute every motherfucking last one of ya"! Celine Søkjær, Anders Ugilt og Anja Langhede, der alle tre er førsteårsstuderende på film- og medievidenskab, er værter til årets Hugo Awards, hvor temaet er 'Quentin Tarantino'.

Tekst: Pernille Hammershøj Madsen, kandidatstuderende MACA
Foto: Hugo Awards

Prisfest

En blid og venlig institutsekretær med løse håndled og hang til sladder slog i 1980’erne sine folder på film- og medievidenskab. Hugo var hans navn, og den elskelige sekretær var så populær blandt de studerende, at hans navn og minde lever videre i de filmstuderendes awardshow Hugo Awards. Når prisuddelingen løber af stablen d. 18. juni, er det (vistnok) 35. gang, at de studerende hylder morgendagens talenter i filmbranchen..


For dette års frivillige arrangører af Hugo Awards er forventningerne til showet store:
- Det er ligesom en eksamen at lave Hugo, fortæller Thomas Raun Bøg, da Humanist møder ham og hans to medarrangører Emma Ishøy og Celine Søkjær. Sammen med over 50 førsteårsstuderende tager de del i det omfattende frivilligarbejde, der skal til for at stable awardshowet på benene: De søger sponsorater, skaber opmærksomhed på sociale medier, styrer baren til showet osv.


Hugo Awards

 

Hugo Awards er de studerende på film- og medievidenskabs traditionsrige, årlige awardshow.

 

De studerende deltager med deres egne filmproduktioner, som en jury bestående af eksterne og interne dommere bedømmer. 

 

Showet blev (vist nok) afholdt for første gang i 1982, og det er arrangeret af de førsteårsstuderende på film- og medievidenskab.

 

Hugo Awards bliver i år afholdt den 18. juni på KPH Volume. Køb billet!

 

Læs mere om Hugo Awards på hjemmesiden og på Facebook.

Det er de førsteårsstuderende, der står for at arrangere Hugo Awards. Det er her, de nye studerende får mulighed for at vise vigtige personer inden for faget, hvad de kan – og for at indfri de ældre studerendes forventninger:
- At lave Hugo er det første skridt ind i filmbranchen, slår Thomas Raun Bøg fast.

Kreativ legeplads

At Hugo Awards kan være det første skridt ind i branchen, er tv-manden Palle Strøm et levende eksempel på. Som studerende på film- og medievidenskab mødte han i starten af 1990’erne Keld Reinicke, der gik på årgangen under ham. Mødet mellem de to skulle udvikle sig til et forrygende samarbejde, som b.la. har ført kanalen TV2 Zulu med sig. Derudover vil de fleste kende Palle Strøm fra tv-serien Klovn, hvor han har medvirket i rollen som sig selv. Men dengang i de røde 70’er-barakker på ’Gamle KUA’ tog Palle Strøm sine første skridt ind i film- og tv-verdenen:

- Der var rigtig mange på studiet, som drømte om at lave film og tv – selvom det første man fik at vide, når man startede på uddannelsen var, at man ikke gik på filmskolen, husker Palle Strøm, der dog ikke lod sig slå ud af den melding, og Hugo Festivalen, som den hed dengang, blev hans kreative legeplads:
- Da jeg gik på studiet, fandtes Hugo allerede, men jeg var med til at hæve showet et niveau op ved at gøre det mere konceptuelt. Jeg fik blandt andet indført, at juryen skulle bestå af to repræsentanter fra fakultetet og to kendte udefra, fortæller han og tilføjer, at den nu pensionerede filmhistoriker og forfatter Peter Schepelern var et fast medlem af juryen i 90’erne.

Jury af kendisser

Alt er ikke længere, som på Palle Strøms tid, men den konceptuelle tilgang til Hugo Awards har hans efterkommere videreudviklet, og i dag har arrangementet både en præ-jury og en officiel jury. Præ-juryen består af undervisere fra Institut for Medier, Erkendelse og Formidling (MEF), og deres opgave består i at give de studerende bag de deltagende film en cadeau for deres arbejde ved at nominere dem i forskellige kategorier, fx bedste skuespil, æstetik eller manuskript. Den officielle jury består af kendte filmfolk, og i år har Peter Gantzler og Aske Bang, begge erfarne skuespillere og instruktører, meldt deres ankomst. Derudover er manuskriptforfatter Hanna Lundblad og skuespiller Julie Christiansen hyret ind som presenters, og de to filmkvinder vil, sammen med en række andre navne, overrække aftenens priser.

I de tidlige 90’ere lykkedes det Palle Strøm at få filminstruktøren Søren Kragh-Jacobsen til at stille op som jurymedlem:
- Jeg kan huske skuffelsen i hans blik, da han så filmene. De er blevet meget bedre i dag, men dengang havde de studerende kun begrænset adgang til klippeudstyr, og resultatet var derefter. Da jeg oplevede Hugo Awards sidste gang, var det meget federe, hvilket blandt andet skyldes, at de nye generationer kan filme og redigere med deres iPhones, fortæller Palle Strøm.

I Quentin Tarantinos ånd

Når Hugo Awards går løs d. 18. juni er det under temaet ’Quentin Tarantino’.
- Alle i Hugo-gruppen kom med forslag til temaer, og over 50 procent af stemmerne faldt på Quentin Tarantinos film som tema for dette års prisuddeling. Quentin Tarantino er en af vor tids største filmskabere og et kommercielt, kendt navn. Hans film har mere på hjerte end bare at være voldelige, og så er han glad for stærke kvinderoller, fortæller arrangørerne om valget af tema. De understreger, at temaet gerne må favne kommercielt:
- Det handler om at finde et tema, hvor alle kan være med.

På selve aftenen kommer publikum til at opleve en prisfest i ægte Quentin Tarantino-stil, og der vil bl.a. være samme slags drinks, som man ser i Tarantinos film. Arrangørerne har også givet sig selv den udfordring, at de skal lave en showfilm, der indkredser Tarantinos stil, til aftenen:
- Vi laver en film, som skal fange Quentin Tarantinos ånd, ideer og tanker. Filmen bliver brudt op i fire dele og brugt som underholdende indslag under prisfesten, forklarer Thomas Raun Bøg.


Fun facts om Hugo

 

Lars Von Trier har siddet i juryen (vist nok i 1992 eller ’93). Han kendte også Hugo personligt og snakker i dag gladeligt om sekretæren fra sine studiedage.

 

Også Peter Aalbæk har siddet i juryen - i 1995.
 
I begyndelsen var statuetterne gamle standerlamper. Det varede indtil man begyndte at spraymale gamle videobånd med guld og bruge dem som statuetter.
 
Showet er opkaldt efter en daværende institutsekretær på film- og medievidenskab.

 

Showet blev i 2003 afholdt i Amager Bio - det var første gang, det blev afholdt uden for KUA.

Rå location afspejler temaet

I dag bliver Hugo Awards ikke længere afholdt på KUA – det er fx et år blevet afholdt i Nikolaj Kunsthal. Arrangørerne mener, at årets location, KPH Volume, der ligger i en nedlagt sporvognsremise på Enghavevej, er perfekt, fordi stedet med sine rå omgivelser afspejler Quentin Tarantinos filmiske stil.

Den fancy location er noget af en opgradering i forhold til Palle Strøms oplevelser i 90’erne. Her foregik showet på Gamle KUA:
- Det var alment kendt, at KUA ikke var et sted, man kunne være i længere tid af gangen. Indeklimaet var forfærdeligt og inventaret sjælløst, men alligevel var der hyggeligt pga. de andre studerende og studiemiljøet. Man prøvede at gøre det socialt ved fx at kalde kaffebaren ’Mødestedet’, men navnet var ironisk, fordi der altid var tomt, husker Palle Strøm.

Han beskriver Hugo Awards som en ’pastiche’ og sin studietid i de tidlige 90’ere som ’ironiens tidsalder’. Man var ikke bange for at hylde det kommercielle og satte sågar en ære i at efterligne det. 1970’ernes børnetv-vært Povl Kjøller var kult, også selvom man hang ud i Ungdomshuset og var venstreorienteret. For de filmstuderendes vedkommende gik den ironiske tidsalder ud på at hylde det kommercielle, og inspireret af verdens største filmfest, støvede man Gamle KUA’s røde barakker af og legede Oscar-uddeling for en aften:
- Det nye var, at folk virkelig dressede op. Det var sjovt, at pigerne havde fine kjoler på, og det var en super fed måde at lave en fest på, fortæller Palle Strøm, der ser tilbage på tiden som en brydningstid. Man arbejde sig væk fra 1980’ernes modvilje mod USA:
- Vi var en generation, der godt kunne lide genrefilm. Vi havde ikke behov for at tage til Berlin og råbe ’no future’. Når jeg ser tilbage, var det, vi gjorde, at indtage KUA på en ny og gladere måde. Vi ville gerne lave ungdoms-tv og bryde med 1980’ernes snobberi og modvilje mod USA, fortæller Palle Strøm.

Det gyldne VHS-bånd

Hugo Awards’ mest prestigefyldte pris er ’Klaptræet’, der videregives hvert år. Overrækningen af prisen er aftenens sidste indslag og i følge Thomas Raun Bøg, Emma Ishøy og Celine Søkjær gives den til en film, som er god på alle parametre.


Årets kategorier 2016

 

De studerende dyster i år inden for følgende kategorier:

  • Bedste fiktion
  • Bedste fakta/dokumentar
  • Bedste musikvideo
  • Mest gennemførte æstetik
  • Bedste særling
  • Mest inspirerende
  • Bedste atmosfære

Derudover uddeles der også en publikumspris.

I Palle Strøms studietid bestod prisen af et gyldent VHS-bånd. I dag vinder man en unik Hugo-statuette, designet i overensstemmelse med årets tema, samt en skriftlig udtalelse fra juryen, der forklarer, hvorfor man har vundet. Palle Strøm har to gange vundet det gyldne VHS-bånd. Han var blandt andet med på holdet, der skabte filmen 'Deadline' - sammen med sine medstuderende, forfatteren Thomas Bruun og Anne Østerud:
- Deadline var en skæbnefortælling om en mand, der havde skriveblokering. Så slog han sin familie ihjel, og så havde han ikke skriveblokering længere, fortæller Palle Strøm og fortsætter:
- Jeg var fotograf og Anne klipper, og så var det ret sejt at arbejde sammen med Thomas Bruun, der skrev filmens manuskript, og hvis arbejde på det tidspunkt allerede var blevet udgivet. Anne Østerud har siden fået en imponerende karriere som filmklipper og har b.la. klippet filmene ’Mænd der hader kvinder' og Thomas Vinterbergs 'Jagten'.

Springbræt til karrieren

Palle Strøm blev programdirektør for TV2 og startede en ny tv-kanal. Men hvad drømmer den nye generation om?

Det er ikke tilfældigt, at Thomas Bøg er formand for showet og er ham, der har overblikket på selve aftenen. Han kan godt lide at organisere og facilitere arbejdet, og han fortæller, at han drømmer om en karriere i dokumentarfilmverdenen. Emma Ishøy beskriver sit arbejde med Hugo Awards som en all round blækspruttes. Hendes mål er at bruge studiet som springbræt ind i kommunikations- og reklameverdenen, og lige nu er hun en fast del af holdet på Universitetsradioen. Celine Søkjær har rollen som vært ved showet, og hun sidder også med i den frivilliggruppe, der har til opgave at søge sponsorater:
- Det er svært at sætte ord på, hvad jeg vil, men jeg synes, arbejdet med Hugo Awards er super sjovt og udfordrende, fortæller hun.

Uanset hvad de tre unge talenter vælger at beskæftige sig med fremover, er denne skribent ikke i tvivl om, at de kommer til at klare sig godt. Deres hårde arbejde med Hugo Awards kan opleves d. 18. juni, find billetter på Hugo Awards' hjemmeside.