HUM-studerende hjælper kommende humanister med deres studievalg – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Forside > Artikler > HUM-studerende hjælper...

15. september 2016

HUM-studerende hjælper kommende humanister med deres studievalg

Tekst: Mie Harthing Egefelt

Peer to peer

Besøgsordningen Studerende for en dag har for alvor fået vind i sejlene på HUM. Ordningen giver kommende studerende, der står midt i at vælge uddannelse, mulighed for at deltage i undervisning, fornemme studiemiljøet og stille spørgsmål om (næsten) alt til deres vært, som selv er studerende på uddannelsen. Værterne arbejder frivilligt og viser typisk deres studie frem til 3-6 gæster pr. semester.


I besøgsordningens relativt korte levetid har over 100 potentielle studerende fået indsigt i livet som studerende på en af humanioras uddannelser. Der er 16 uddannelser på MEF, INSS og Engerom tilknyttet ordningen, hvor potentielle ansøgere bliver matchet med en studerende på den uddannelse, de overvejer at søge ind på, og følger dem en dag på studiet. Både gæster og værter er enige om, at studerende for en dag er en rigtig god mulighed for at blive klogere på sit studievalg og få et indblik i uddannelserne, der rækker ud over det faglige indhold.

Franskstuderende Cilia Reebirk brugte selv besøgsordningen, da hun skulle vælge uddannelse. I dag hjælper hun potentielt kommende studerende som vært på 'Studerende for en dag'. Foto: U&S.

En af de frivillige værter er Cilia Reebirk, der er ved at tage sin bachelor i fransk sprog og kultur. Da hun i sin tid skulle vælge uddannelse, brugte hun både Åbent Hus og studerende for en dag-ordningen til at undersøge forskellige uddannelser nærmere, og hun vil gerne give sine egne erfaringer videre:

- Der er meget stor forskel på, hvordan hverdagen er på forskellige studier, og jeg synes, det er vigtigt at vide, hvad man går ind til, siger hun.

Cilia Reebirk oplever, at der – måske især på sprogfagene – er et behov for, at de potentielle ansøgere får mulighed for at få et dybere indblik i den uddannelse, de søger ind på:

- Jeg tror, de bliver overraskede over fagenes indhold, fordi det ikke bare er et sprogstudie. Det handler også om kultur, litteratur og historie, og den sproglige del er meget teknisk grammatisk. En sproguddannelse er en meget bredere uddannelse, end de fleste lige regner med, siger hun.

De studerende på banen

23-årige Asta Aaholm brugte en dag på at være studerende for en dag på film- og medievidenskab, og hun er ikke i tvivl om, at hendes besøg på studiet har været tid givet godt ud:


Du kan også blive vært

 

Har du lyst til at give en måske kommende medstuderende et realistisk billede af dit studie og et godt udgangspunkt at vælge sin uddannelse ud fra? Og kan du fortælle om både det fantastiske, det overraskende og det svære ved dit studie og ved universitetslivet generelt? Så bliv vært for studerende for en dag.

 

Kontakt AC-vejlederen på dit institut eller skriv til Mie Egefelt, fra Uddannelse & Studerende, hvis du vil vide mere.

- Det var spændende at mærke stedet, stemningen og de studerende og deres engagement, siger hun og forklarer, at det først og fremmest var undervisningen i faget film- og mediesociologi, der var en positiv øjenåbner:

- Faget var virkeligt spændende! Og det var en fed måde, der blev interageret med de studerende på. Der blev lyttet meget til, hvad de sagde og undervisningen blev meget diskuterende. Det havde jeg ikke regnet med. Da jeg gik i gymnasiet var det meget sådan, at der var et rigtigt eller forkert svar – her var det mere til forhandling. Det var fedt, fortæller hun. 

En ven på uddannelsen

Asta Aaholms vært for besøget var Anne Louise Thorborg, som nu læser på 6. semester på bacheloruddannelsen i film- og medievidenskab. Hun mener, at besøgsordningen klæder de besøgende bedre på til at træffe det rigtige uddannelsesvalg:

- Man får et meget tættere indblik i, hvad det vil sige at studere på universitetet, og hvad forskellen er i forhold til den ungdomsuddannelse, man har gået på. For mig er det vigtigt, at de besøgende får en fornemmelse af, hvad film- og medievidenskab er for et fag, og at de får et realistisk billede af, hvad det vil sige at gå på universitetet. Det er ikke for alle at gå den akademiske vej, mener hun.

Samtidig ser hun det som en stor fordel, at de besøgende hægtes på en anden studerende og får skabt en personlig relation.

- Hvis man senere har spørgsmål eller er i tvivl om noget, har man én, man kan hive fat i, siger hun.

Om Asta Aaholm vælger den akademiske vej og søger ind på film- og medievidenskab eller noget helt andet, vil tiden vise. Sikkert er det, at hun er blevet en erfaring rigere og kommet et skridt tættere på det svære studievalg:

- Det vigtigste, jeg har taget med mig, er helt klart at have fornemmet, hvad det vil sige at gå på universitetet. Jeg har fået noget konkret at holde op imod mine overvejelser for og imod. Nu synes jeg, at jeg kan tage den rigtige beslutning. Det kunne jeg ikke før.