7. juni 2019

Kreative skrivepauser giver overskud til studierne

Midt i de daglige pligter og studiearbejdet er det vigtigt at sætte tid af til at skrive 'for sjov', mener de to HUM-studerende Maria Raphael Rathje og Catherine Brett.

Tekst: Clara Lykkegaard, studenterskribent

Creative Writing

En gang om ugen mødes en gruppe studerende for at skrive sammen på Det Kongelige Bibliotek på Søndre Campus. De sparrer om udkast til alt fra novellesamlinger til science fiction-romaner – og det er klogt, siger underviser på danskstudiet, for du bliver en bedre akademiker af selv at kunne skrive.

Maria Raphael Rathje, der er engelskstuderende, og Catherine Brett, der studerer på Cognition and Communication, står i spidsen for gruppen ’Creative Writing KUA’, hvor studerende hver mandag eftermiddag mødes for at skrive deres egne skønlitterære tekster. Målet med initiativet er at få studerende til at afsætte tid til at være kreative.

- Som studerende bruger vi meget af vores liv på at producere og præstere. Men det handler oftest om, at man skal kunne krydse noget pligtarbejde af; folk glemmer, at det er enormt udforskende og givende at være kreative, fortæller Maria Raphael Rathje energisk som begrundelse for, hvorfor hun hver eneste uge sætter flere timer af til at skrive på sin egen skønlitteratur.

Og Maria Raphael Rathje er ikke alene med sin insisteren på at afsætte tid til det kreative.
- Det er en virkelig god ide fast at sætte nogle timer af til at skrive ’for sjov’, for ellers får man det ikke gjort, lyder det fra Catherine Brett.

Forfatterbesøg og 11 timers skrive-maraton

Men det er ikke kun om mandagen, de skriveglade studerende mødes. Maria Raphael Rathje og Catherine Brett forsøger så ofte som muligt at lave andre litterære arrangementer.

- Vi har lige afholdt et 11-timer langt skrive-maraton på Studenterhuset. Det var samme format, som når vi mødes to timer om mandagen – bare hele dagen i stedet. Folk kunne droppe ind og gå igen, som det passede dem, fortæller Maria Raphael Rathje og fortsætter:

- Derudover har vi også arrangeret forfatterbesøg og workshops. I det her semester har vi haft besøg af fantasy-forfatteren Katja Berger, og tidligere har vi også haft besøg af forfatter og ph.d. Martin Glaz Serup.

Det er tydeligt at mærke på fremmødet, hvad der er mest populært blandt deres medstuderende.
- Vi er en kerne på 4-5 studerende om mandagen, og så kommer der ind imellem nogen, der er løst tilknyttet, men vi er mange flere til vores arrangementer. Vi var omkring 20 til Katja Berger-arrangementet, fortæller Catherine Brett, der håber, at flere studerende vil støde til om mandagen, så den faste kerne kan blive udvidet.

Specialeskrivning ingen hindring

Både Maria Raphael Rathje og Catherine Brett er i gang med at skrive deres speciale, og afleveringsfristen er lige om hjørnet. Men selvom de befinder sig i den intense, akademiske slutspurt, så skal studierne af faglitteratur ikke forhindre dem i at skrive skønlitteratur.

- Jeg får det mentalt dårligt, hvis der går længere tid, hvor jeg ikke skriver. Jeg kan ikke lade være. Jeg synes, det er så interessant og fascinerende, at man selv kan kreere noget, forklarer Maria Raphael Rathje, der i øjeblikket arbejder på en fantasy-roman.

Creative Writing KUA

• Afholder ugentlig skrivecafe hver mandag fra kl. 15-17 på Det Kongelige Biblioteks afdeling på Søndre Campus.

• Arbejder individuelt på hver deres skønlitterære projekter, men bruger hinanden til at sparre med.

• Foruden skrivecafeer afholder gruppen også andre litterære arrangementer som forfatterbesøg og skrivemarathons.

Kunne du tænke dig at være med i Creative Writing-gruppen? Så kan du læse mere om gruppen på Facebook

- Jeg tror, det er super vigtigt at huske at lave noget kreativt, selvom man har travlt med sit studie. For skrivningen giver noget, som man ikke får fra sit studiejob eller af at skrive en opgave. Det giver dig noget som person, supplerer Catherine Brett, der selv er i gang med at skrive en bog, der handler om kunstig intelligens og om robotter, der kommer til magten.

Hvem vil tage over?

Gruppen ’Creative Writing KUA’ er et samarbejde mellem de studerende og Det Kongelige Bibliotek, der stiller lokaler, kaffe og anden støtte til rådighed. Gruppen er studenterdrevet, og det giver snart et lille problem; Maria Raphael Rathje og Catherine Brett, der er primus motorer for gruppen, afleverer begge speciale lige om lidt, og så må de ikke længere være med.

- Jeg håber, at der er nogen, der vil drive projektet videre. Folk hygger sig rigtig meget samtidig med, at de får lavet noget, som de måske ikke ellers ville, siger Maria Raphael Rathje og fortsætter:

- Og det er vigtigt! Det kan være svært at få lavet noget ved siden af – især i en tid med studier, stress, præstationspres og alt muligt andet. Mange tænker ’jeg begynder at skrive, når jeg er færdig med at studere’, men det er altså mange år at vente med at lave noget kreativt.

De to studerende håber derfor, at der er nogle nye studerende, der har lyst til at være med i gruppen, så den kan fortsætte mange år endnu.

Creative writing som pensum

Maria Raphael Rathje og Catherine Brett står ikke alene med begejstringen for creative writing-formatet. Mads Bunch, der er ekstern lektor på Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, har længe beskæftiget sig med creative writing, som han bl.a. startede op som et valgfag på danskstudiet i 2016.

- Creative writing som fag rummer faktisk alt, hvad der skal til for at lære om litteratur på den bedst mulige måde, siger Mads Bunch og uddyber, hvordan faget fungerer i praksis:

- Det, at man først hører om en strømning, for eksempel realisme, ser nærmere på teksterne og teknikkerne, og så selv bagefter går i ’laboratoriet’ og skriver, gør, at de studerende oplever, at de lærer stoffet meget bedre. Samtidig med at det er motiverende, at de selv får lov til at være kreative.
Mads Bunchs egen interesse for creative writing opstod for alvor, da han var ansat som dansk lektor ved University of British Columbia i 2006-2011. Her oplevede han nemlig, hvordan creative writing-institutter var en fast del af den nordamerikanske universitetskultur.

- Da jeg kom hjem og begyndte at undervise på danskstudiet i 2012, oplevede jeg en stigende interesse blandt mine førsteårsstuderende for selv at skrive, fortæller Mads Bunch om starten på det, der senere skulle udvikle sig til et reelt valgfag på KU.

- Det skærper i den grad den sproglige, stilistiske og kompositoriske opmærksomhed både at få teoretisk undervisning, lave et kreativt produkt og få grundig og kvalificeret feedback. Kort og godt, så gør faget de studerende til bedre læsere af litterære tekster, fortæller Mads Bunch, som også har haft forfatter Robert Zola Christensen til at undervise på fire heldagsworkshops på sit valgfag i creative writing – så de studerende også oplevede at modtage undervisning fra en udøvende forfatter, fortæller Mads Bunch, der i dag, hvor valgfaget ikke længere eksisterer, har startet sin egen skriveskole ’CPH: School of Creative Writing’, som kører på fuldt blus.

Anerkend de kreative kurser

Mads Bunch lægger ikke skjul på, at han synes, det er en skam, at valgfaget ikke længere udbydes til de danskstuderende. Han mener, at man skal blive bedre til at anerkende kurser med en kreativ komponent, så man fremadrettet kan udbyde nogle flere kreative og spændende kurser.

- Det er vigtigt, at man ikke blot sidder passivt og prøver at lære noget en eller anden professor eller lektor fortæller en. Det sidder ganske enkelt ikke ligeså godt fast, som når man selv producerer et produkt og får ganske frie tøjler, fortæller Mads Bunch og afslutter:

- Samtidig får de studerende nogle andre vinkler på litteraturen, ja faktisk et helt andet gehør i forhold til at forstå og forklare, hvordan litterære tekster fungerer. Efter kurset var slut, kunne de alle tydeligt udpege, hvorfor god litteratur var god. Creative writing øger altså både de studerendes litterære viden og deres kvalitetsbevidsthed.