24. april 2019

Musical på HUM revser reality-tv

Sangskriver Christian Kjærulff, instruktør Martin Winther-Zarp og skuespiller Isa Naja Buhl til generalprøven tirsdag aften den 23. april. Foto: Peter William Friborg Larsen.

Tekst: Clara Lykkegaard

Musical

Studerende fra Institut for Kunst- og Kulturvidenskab har siden 2013 arbejdet sammen på tværs af instituttets fag for at skabe deres helt egne musicals, hvor alt fra manuskript og sange til scenografi er lavet af de studerende selv. Igen i år er mere end 70 studerende gået sammen om at lave årets forestilling ’En Stemme’.

Der skal meget til for at lave en musical. Først og fremmest skal der være en manuskriptforfatter. Der skal også være skuespillere, sangere og dansere. Men der skal også være en instruktør, en kapelmester og en koreograf. Og en kostumedesigner. Og henholdsvis en lyd- og lysdesigner. Og mange, mange flere.

Alle disse roller bliver igen i år indtaget af mere end 70 studerende, når foreningen IKK-Musikteater i dag har premiere på deres seneste fortælling ’En Stemme’, som er skabt, produceret og udført udelukkende af studerende fra Institut for Kunst- og Kulturvidenskab (IKK).

Tidligere har forestillingerne budt på fortællinger om prostitution, medicineret lykke og ikke mindst flugten fra ens egen virkelighed. I år er endnu et vigtigt tema på dagsordenen. Forestillingen ’En Stemme’ fokuserer på reality-tv i et selviscenesættende samfund.

- Forestillingen hedder ’En Stemme’, fordi man selv som publikum til forestillingen har én stemme til at afgøre, hvem af de fire deltagere i forestillingens fiktive tv-program, der skal vinde – baseret på den måde, personerne bliver fremstillet på i programmet. Det unikke ved det her fiktive program er, at deltagerne ikke selv har tilmeldt sig – de er blevet tilmeldt af deres venner, fordi de alle har gjort noget moralsk forkasteligt. Så uden at de selv har bedt om det, bliver deres liv fremstillet fra de mørkeste sider. Selvom det de har gjort i princippet måske ikke er så slemt, så bliver det fremstillet virkelig slemt, så publikum kan sidde og sige ’det er da også for dårligt’ og ’sådan ville jeg aldrig selv have opført mig’ – selvom det ville man måske nok, fortæller årets instruktør Martin Winther-Zarp, der til dagligt studerer teater- og performancestudier på kandidatuddannelsen.

- Det handler om, hvordan vi mennesker godt kan lide at se reality for at føle en slags magt over for andre. Samtidig med at vi, som publikum, helt ufiltreret sluger alt råt. Vi prøver at gøre opmærksom på, hvad der sker med de mennesker, der bliver udsat for den iscenesættelse: hvad er det fx, vi ser, og hvad er det, vi ikke ser? Det er jo som regel altid det, vi ikke ser, der er det uinteressante for fjernsynet at vise, forklarer Martin Winther-Zarp.

Fra High School Musical til den ægte vare

Musical-traditionen på IKK startede lidt tilfældigt til en fredagsbar for seks år siden. Siden er det blevet til intet mindre end seks forestillinger.

- To studerende fra hhv. musikvidenskab og teater- og performancestudier sad til fredagsbaren, måske havde de fået en tår over tørsten, og talte om, at man burde lave et eller andet på tværs af studierne; noget, der kunne binde instituttets forskellige studieretninger sammen, fortæller Martin Winther-Zarp, der selv var med til at starte den første musical.

- Jeg kom tilfældigvis ind i baren, og så blev vi enige om, at vi skulle lave en IKK-musical. En rigtig corny reference til situationen er ’Stick to the status quo’ fra High School Musical, hvor Troy og Gabriella også går ind og roder op i det hele og blander hierarkier og kliker m.m. Musikvidenskab har deres melodi grand prix MiGP, og der har tidligere været en HUM-revy, men der manglede noget andet. Noget stort. Ved at slå os sammen, og bruge alle vores kompetencer på instituttet, har vi mulighed for at lave netop det, noget stort, for vi er sindssygt dygtige hver især, siger Martin Winther-Zarp.

Udelukkende af lyst

To af de studerende, der de sidste mange måneder har brugt al deres fritid på musicalen, er skuespiller Isa Naja Buhl og sangskriver Christian Kjærulff, begge fra musikvidenskab. Selvom de ingen løn eller ECTS får for at være med i musicalen, er de ikke i tvivl om, hvorfor de bruger mange af deres vågne timer på ’En Stemme’; de gør det af lyst.

- Jeg har altid spillet en del skuespil, og jeg har også været med i musicals i gymnasiet, hvor jeg fandt ud af, at det bare giver noget helt specielt. Jeg synes, det er super fedt, at man stadig kan gøre det på universitet og på så højt et niveau, fortæller Isa Naja Buhl og fortsætter:

- Det er måske lidt en kliché, men noget af det vigtigste er at skabe forbindelser på tværs af studierne her på IKK. Det er sindssygt fedt, at man lærer folk fra andre uddannelser at kende, og det er sindssygt fedt at mærke, at vi skaber noget sammen – på tværs af studier og årgange. Det er super dumt at have en masse fede talenter på vores institut, som jo netop handler om kunst og kultur, og så ikke skabe noget, når vi har så meget forstand på det.

Orkesteret, der har tilbragt mange timer i øvelokalet inden forestillingen, består udelukkende af studerende fra IKK. Foto: Peter William Friborg Larsen.

Christian Kjærulff, som udover at have været med til at komponere og skrive forestillingens sange også er med i orkesteret under forestillingen, er meget enig:

- Vi har været i gang siden september, så det er jo en virkelig lang proces. Det har næsten fyldt hele mit andet studieår på universitetet. Nogle af de studerende har brugt op til 30 timer om ugen på det, så der er virkelig lagt mange timer i det, lyder det fra Christian Kjærulff, som fortsætter:

- Der må jo komme en form for betaling ud af det, når vi har premiere, og det hele bliver forløst. Man kan allerede nu mærke det, når man kommer ned i Festsalen og ser alle de ting, der har været på papiret, pludselig eksisterer fysisk. Scenen er ved at blive bygget, og der står alle mulige rekvisitter. Det er ret fedt.

’Hvad skal vi bruge de kreative fag til?’

Selvom musicalen behandler et spændende tema, som fylder noget i de flestes hverdag; nemlig reality-tv og den konstante jagt på anerkendelse, så er der mange andre grunde til, at man skal tage ind at se ’En Stemme’, mener instruktør Martin Winther-Zarp.

- Man skal tage ind at se den, fordi man skal bakke op om studenterforeningsprojekter og om de studerendes frivillige initiativer. Der er en konstant kritik af uddannelsessystemet og af os humanister – og især af os på de kreative fag: ’hvad er det egentlig, vi kan, og hvad skal vi bruge de kreative fag til’, lyder det fra Martin Winther-Zarp, der ser musicalen som et argument i debatten. 

- Det her er en mulighed for at komme ind at se, hvor dygtige vi er, og hvor meget vi kan vores håndværk. Og ikke mindst for at se, hvor meget der sker, når folk nørder. Hvorfor er det vigtigt? Fordi kultur er vigtigt, og det er vigtigt at bakke op om de her undergrundsprojekter og om morgendagens stjerner, som jo er os. Der er ingen tvivl om, at mange af dem, der er med i forestillingen, også vil beskæftige sig med det her fremadrettet. Man vil kunne se mange af de medvirkende på nogle af landets større scener og på store projekter om 5-10 år, forudsiger Martin Winther-Zarp.