2. september 2019

Mange bække små

Iværksætteri

Kommer din øl til at smage bedre, hvis du donerer 5 øre af prisen til velgørenhed? Fire humanistiske iværksættere vil gøre det nemt at støtte op om velgørenhed – og måske på længere sigt være med til at skabe deres egen arbejdsplads.

Tekst: Bodil Christensen

Forestil dig, at hver gang du har købt ind i Netto, spist på McDonald’s eller drukket øl i byen, så bliver prisen rundet op til nærmeste hele beløb i kroner og den lille difference indsat på din egen velgørenhedskonto. Hver søndag får du så besked om, hvor meget du har samlet ind i løbet af ugen – også selv om det måske kun er et par kroner. Herpå vælger du, om det er Røde Kors eller en anden organisation, der skal have pengene.

De tre studerende Johan Gormond, Alexander Sørensen, Mark Amtoft og Brian Troelsen er alle på 3. semester af kandidatuddannelsen i kommunikation og it. De står bag projektet Mønt, hvor formålet har været at nytænke, hvordan man kan donere til velgørenhed uden fysiske kontanter.

- Vi er meget designorienterede på vores uddannelse og har både teoretiske fag og projektorienterede fag, hvor vi arbejder for virksomheder. Vi begyndte på Mønt-projektet på 4. semester, og vi kunne bare mærke, at vi ikke havde lyst til at slippe det igen, selv om vi havde været til eksamen, forklarer Mark Amtoft.

Kan mennesker blive mere gavmilde

Selve grundtanken i Mønt-projektet er at motivere folk til at donere penge til velgørenhed på en helt ny måde. Først og fremmest fordi det at donere løbende er nemt og ikke gør så ondt på pengepungen, som hvis man fx donerer et større beløb til den årlige Danmarks Indsamling. Men måske kan man også nå ud til en yngre målgruppe, der ellers ikke donerer så meget. Sidst, men ikke mindst, spiller idéen om at føle sig som en del af et fællesskab også afgørende ind:

Holdet bag Mønt-projektet fejrer, at de er færdige med deres BA-projekt. Foto: Privat

- I takt med at donationerne tikker ind, vil vi indsamle statistik. Så man kan se, hvor meget fx Bagsværd har samlet ind i denne uge, og hvem de har valgt at donere pengene til. På længere sigt regner vi med at give folk mulighed for at donere til et helt specifikt formål, så de kan få tilfredsstillelsen ved at vide, at de har doneret 12 liter vand til en by i Afrika, forklarer Johan Gormond.

Men har vi ikke allerede muligheden for at donere, når vi afleverer tomme flasker? Det mener Jonas Gormond ikke, for det er under 1 procent af danskerne, der trykker på knappen for at donere flaskepanten. Måske hænger det sammen med, at man ikke har mulighed for at fortælle andre, at man gør det, eller måske er det fordi, man ikke er en del af et fællesskab? Eller måske skyldes det bare, at det er så besværligt at gå ned med flasker, så nu vil man have gevinsten, siger han.

Drømmescenariet er, at Mønt-projektet kan skabe arbejdspladser til alle fire udviklere. Måske endda også praktikpladser til andre studerende. Men det er ikke det vigtigste lige nu:

- Det fede er, at vi skaber noget selv, og at vi har en god mavefornemmelse omkring projektet. Det er det, der er med til at drive det frem. Men vi er også tørstige efter, at det skal blive en succes, for vi kan se, at Mønt kan gøre noget godt for vores samfund. Men vi er afhængige af fonde og investeringer, og vi ved ikke endnu, om vores koncept bliver påvirket af, at der er interessenter, der skal tjene penge. Der er mange ting i spil. Bliver det et projekt, der eksploderer og bare drøner derudaf, eller må vi lukke ned efter et halvt år, funderer Brian Troelsen.

Mønt er glade for den hjælp, de har fået i hubben på campus – bl.a. i forhold til alt det praktiske, der ligger i at stifte et firma.

- Noget af det første, vi lærte i hubben, var, at man ikke skal være bange for at fortælle om sin idé. Der er ikke nogen, der stjæler den fra dig, du har tværtimod brug for netværk, hvis du skal videre i processen.