25. oktober 2019

Skrev speciale i samarbejde med Falck: 'Pludselig er det hele ikke bare teori'





Samarbejde

Mange studerende får i løbet af deres studier mulighed for at arbejde sammen med en virksomhed. Som oftest får både den studerende og virksomheden rigtig meget ud af det.

Tekst og foto: Clara Lykkegaard

To af de humaniorastuderende, der sidste semester valgte at samarbejde med en virksomhed er Benjamin Schiermer og Magnus Bentzen-Langballe fra uddannelsen i kommunikation og IT. De to studerende har netop afleveret deres speciale, som de har skrevet i samarbejde med Falck.

- Falck har opkøbt en række virksomheder på verdensplan, som de vil rebrande, og som skal have den samme identitet og de samme værdier som Falck i Danmark, fortæller Magnus Bentzen-Langballe om specialet og fortsætter:

- Vores arbejde har været at undersøge, hvordan man så gør det. Vi fokuserede på to virksomheder i USA, hvor vi undersøgte, hvordan Falck bedst muligt kan implementere deres nye strategier og visioner. Vores hovedmål var at identificere nogle problemstillinger, som Falck kunne arbejde videre med.

Benjamin Schiermer og Magnus Bentzen-Langballe har af flere omgange i deres studieforløb skrevet opgaver med virksomheder, og de har kun haft positive oplevelser med det.

- Man arbejder med en reel case i virksomheden, og man føler virkelig, at man med sit arbejde gør en forskel. Pludselig er det hele ikke længere bare teori, lyder det fra Benjamin Schiermer.

- Der kommer også et større ansvar over for produktet, fordi du netop samarbejder med en konkret virksomhed, der står med en virkelig problemstilling, supplerer Magnus Bentzen-Langballe.

Start i (rigtig) god tid

Det var vigtigt for Benjamin Schiermer og Magnus Bentzen-Langballe at begynde at lede efter samarbejdsvirksomhed i god tid før specialet, fordi det ikke er alle virksomheder, der vender tilbage på en henvendelse. Derfor begyndte de to allerede at sende mails ud til virksomheder et halvt år før den officielle specialestart.

- Det er ikke alle, der svarer, når du skriver, så vi sørgede for at sende en masse mails ud til virksomheder, som vi fandt interessante. Så håbede vi på, at en af dem ville svare, fortæller Benjamin Schiermer om starten af forløbet.

- Vores held var med os, og Falck svarede tilbage, at de var i gang med denne her kæmpe transformation af hele virksomheden, og så tænkte vi: Det er det, vi skal skrive om!

Den virkelige verden – uden for bøgerne

Et virksomhedssamarbejde kan være lærerigt på flere områder, men noget af det, Benjamin Schiermer og Magnus Bentzen-Langballe har fundet mest givende, har været muligheden for at se, hvordan deres teori har fungeret i praksis.

- Du kan læse nok så meget om organisationsteori, men det er først, når du sidder med det i praksis, at du forstår, hvordan det egentlig fungerer. Du får et helt andet blik og forståelse for tingene, som du ikke kan få, hvis du ikke har samarbejdet med en virksomhed og har stået med en reel case i hånden, lyder det fra Benjamin Schiermer.

Derudover giver et virksomhedssamarbejde dig også muligheden for et smugkig på din fremtid.

- Virksomhedssamarbejdet var også en måde at tænke lidt langsigtet på, fortæller Magnus Bentzen-Langballe og uddyber:

- Du får noget praktisk og konkret erfaring. Du opdager, hvilke problematikker virksomheden oplever, og du ender med at løse en reel problemstilling i den virkelige verden, hvor du snart skal ud at arbejde.

'En fornøjelse hver gang'

Men det er langt fra kun de studerende, der får noget ud af at et virksomhedssamarbejde. Faktisk lærer virksomhederne også rigtig meget om deres egen organisation, når der kommer nye øjne på den.

- Jeg synes helt personligt, at det er oprigtigt interessant at samarbejde med studerende, og jeg er især begejstret for specialestuderende, fordi de har tiden til at dykke ned i tingene, og de gør sig umage for at forstå og lære, lyder det begejstret fra Kaspar Bach Habersaat, som er kommunikationsdirektør hos Falck.

Falck har i mange år samarbejdet med studerende fra flere forskellige universiteter og uddannelser, og det er der en helt særlig grund til.

- De studerende stiller mange spørgsmål, som man nogle gange glemmer at stille sig selv som virksomhed, og som man godt kan være lidt blind overfor. Derudover kommer de med gode svar, og de giver et ærligt billede af, hvordan organisationen ser ud, så jeg er svært begejstret for at arbejde sammen med studerende, slår Kaspar Bach Habersaat fast og afslutter:

- Det er en fornøjelse hver gang, og jeg synes næsten, at man i et samfund er forpligtet til at dele viden med hinanden, så dybest set bør alle virksomheder gøre det.