2. april 2020

Hvis du er studerende, er gode råd faktisk gratis

Rådgivning

Nedlukningen af alle landets uddannelsesinstitutioner har mod forventning ikke skabt ekstra pres på Studenterrådgivningen, der på 24 timer er blevet en digital hjælpeorganisation. Det er derfor stadig muligt og gratis at få hjælp til de forskellige former for bekymring, der knytter sig til den aktuelle covid19-krise - og til kriser generelt.

Sara Alsing Studenterrådgivningen
Studenterrådgivningen har chat-rådgivning og telefonrådgivning alle hverdage, fortæller psykolog Sara Alsing. Foto: Studenterrådgivningen

Af Pernille Munch Toldam

”Ja, absolut!” Sådan lyder psykolog i Studenterrådgivningen Sara Alsings svar på spørgsmålet om, om de stadig har mulighed for og kapacitet til at hjælpe studerende i krise. En lidt uventet melding, hvis man har fulgt debatten om ventetid for unge og studerende med behov for gratis rådgivning.

Men der er en grund til, at Sara Alsing og hendes kollegaer godt kan tage imod flere henvendelser. Da statsministeren på pressemødet den 11. marts lukkede Danmark ned, samlede de ansatte i Studenterrådgivningen nemlig tropperne og fik i løbet af et døgn udvidet det eksisterende tilbud med mere online-rådgivning, nye chatfunktioner og længere telefontid.

- Det lidt spøjse var derfor, at vi den 12. marts helt konkret kunne se, at henvendelsestallet faldt! Folk var simpelthen i tvivl om, om vi havde åbent. Men her nogle uger efter oplever vi, at de studerende er prægede af situationen. Henvendelserne har fået en anden karakter, forklarer Sara Alsing.

Studenterrådgivnin-
gens fem gode råd

1. Hold struktur i hverdagen
2. Vær sammen hver for sig
3. Vær bekymringskritisk
4. Hold dig opdateret med måde
5. Vær omsorgsfuld over for dig selv og andre

Få uddybet alle rådene​​

Struktur er k​​​a​os’ fjende nr. 1

Med 5000 henvendelser om året har Studenterrådgivningen et godt indtryk af, hvad der plager studerende på de mellemlange og lange uddannelser. I øjeblikket handler langt de fleste henvendelser om, hvordan man får skabt en meningsfuld hverdag, når de vante strukturer smuldrer.

- Rigtig mange studerende har problemer med at strukturere hverdagen og med at finde motivation og mentalt overskud. Som studerende plejer studiet at være det centrum, man bygger sit liv omkring – med undervisning, gruppemøder etc. Når det forsvinder, vakler fundamentet, fortsætter Sara Alsing.

Psykologerne ser typisk to reaktioner, når fremtiden bliver usikker: Enten over- eller underpræsterer man.

- Mange studerende får det, vi kalder ’undgåelsesadfærd’ eller ’udsættelsesadfærd’, hvor de undgår studiet, fordi det vækker en eller anden form for ubehag. Det kan hurtigt blive uoverskueligt, hvor man skal starte, og den form for ubehag gør, at mange menneskers reaktion bliver at undgå alt, der har med studieliv at gøre. I samme kategori, men med modsat fortegn, oplever vi også mange, der overarbejder. De er bange for, hvad situationen kan betyde for deres eksamen, så de knokler ekstra hårdt på.

Mere om trivsel

Du kan læse meget mere om trivel og gode råd på Studieinformation i KUnet.

Sara Alsing siger, at det tit handler om at skabe en rytme for dagen. Fx kan det være en god ide at stå op og gå i seng nogenlunde samme tid hver dag. Det er også vigtigt at skelne mellem studietid og fritid.

- Mange der arbejder hjemmefra i øjeblikket oplever det samme: Det bliver hurtigt rigtig svært at skelne. En god måde at styre det på er ved at give dagen overskrifter og mål. Det er også en god ide at føre logbog. Når arbejdsdagen er slut, skriver man fx ’i dag har jeg skrevet en side på min BA-opgave, i morgen starter jeg med at skrive det afsnit, jeg er i gang med, færdigt’. Man afslutter dagen med eksplicit at ræsonnere over, hvad man har lavet, så man ved, hvor man skal starte dagen efter, forklarer hun.

Samm​​e​n alene

Ensomhed er et andet emne, der fylder meget i henvendelserne netop nu. Mange har svært at opretholde et meningsfyldt samvær med studiekammeraterne, fordi man kun kan ses online.

- Mennesket er et flokdyr, og vi bliver næret af at føle omsorg og tilknytning. Mange studerende føler sig ensomme og afkoblede og mangler den fællesskabsfølelse, de har i deres normale studieliv. Selvfølgelig skal man overholde myndighedernes anbefalinger om at holde afstand, men det kan man godt gøre samtidig med, at man opretholder et fællesskab med sine studiekammerater, siger Sara Alsing og tilføjer, at man fx godt kan gå en tur sammen med to meters afstand til hinanden.

- Heldigvis har mange af de studerende masser af gode ideer til, hvordan man kan være sammen. De holder fx brætspilsaftener og madklubber over Skype. Det kan være en god ide at fastlægge nogle aftaler, så det ikke bliver op til den enkelte at tage initiativet. Man kan også tage en kaffe eller en fredagsøl over Skype – selv om det jo aldrig bliver det samme, kan det sagtens være hyggeligt alligevel. Man kan også træne, selvom man måske ikke kan bruge den løberute, man plejer. Motion kan have en afledende og afstressende funktion, siger hun.

Sæt tankemylderet ​​på plads

Psykologerne ser også en stigning i bekymringstanker. Endnu har Sara Alsing dog ikke talt med nogen, der har haft konkret corona-angst. Det der fylder er bekymringen for den uvisse fremtid. Tanker som ”Kommer jeg til eksamen? Hvad betyder det, at min praktik er aflyst? Kan jeg blive bachelor til sommer? Mister jeg mit studiejob? Hvad med min SU, hvis jeg bliver forsinket? fylder meget i øjeblikket.

- Det er alt sammen reelle bekymringer. Men noget af det, vi taler meget med de studerende om, er tendensen til at gå i selvsving, når bekymringen tager over. Det kan være klogt, når man første gang tænker ’hvad sker der, hvis min praktik bliver aflyst’. Men 117. gang man tænker det, er det ikke længere fornuftigt. Vi skal være kritiske over for vores bekymringstanker, når de går i ring og bliver til tankemylder. Det kan være sundt at overveje, hvad det værste er, der kan ske. Og fordi det ikke hjælper at tænke de samme tanker 100 gange, kan det også være en god ide at sætte bekymringstid af. Man kan fx prøve at aftale med sig selv, at man har bekymringstid fra 16 til 16.15 hver dag. Seriøst. Her må man bekymre sig alt det, man vil – men også se på, hvad man så kan gøre for at afhjælpe bekymringen, siger Sara Alsing og uddyber:

- Jeg er klar over, at det er svært, men det kan godt lade sig gøre, hvis man tør gå med på den. Vi oplever tit, at det hjælper vores studerende at blive bevidste om deres egen bekymrings natur.

Masse​r af​ forskellige tilbud

Studenterrådgivningen har chat-rådgivning hver dag fra 13 til 15 og telefonrådgivning fra 9 til 12. I telefonen kan man lave en aftale om at blive ringet op af en rådgiver.

- På chatten kan man enten tale alene med en rådgiver, men det kan også foregå sammen med andre studerende. I gruppechatten kan man, anonymt hvis man foretrækker det, dele sine erfaringer med andre i samme situation, fortæller Sara Alsing.

Studenterrådgivningen har også et online studiefællesskab for alle de studerende, der har svært ved at strukturere deres hverdag. Mellem kl. 9 og 12.30 hver dag er der mulighed for at chatte med en rådgiver eller andre studerende, der også har svært ved at finde strukturen.

- Endnu er der ikke så mange, der gør brug af det. Vi har først lige lanceret studiefællesskabet i weekenden, men vi vil meget gerne i kontakt med mange flere studerende. Vi har indrettet os, så vi er klar til at hjælpe, og chat- og telefonrådgivningen er åben for alle typer spørgsmål, fortæller Sara Alsing og tilføjer, at der også i løbet af foråret vil være en lang række online foredrag og workshops.

- Det er alle de fysiske arrangementer, vi har været nødt til at aflyse, og de handler bl.a. om eksamensmestring, stress og perfektionisme, og så har vi også nogle arrangementer, der er knyttet til den aktuelle covid19-situation. Vi er dem, mange studerende går til, fordi vi er et gratis tilbud, så vi føler en kæmpe forpligtelse i forhold til at få ændret vores tilbud, så de passer til situationen. Vi arbejder også på tilbud til de internationale studerende, der er fanget i Danmark, og vi kommer også til at have workshops på engelsk.

Få uddybet alle rådene på srg.dk/da/gode-råd-til-studielivet/corona_raad​ ​​