ARKustik – studerede sætter lyd på ARKEN

"Memento mori – husk du skal dø. Tag et testamente fra kassen på væggen…" Sådan lød det i øregangene, hvis man lånte en iPod på kunstmuseet ARKENs sommerudstilling "Menneskebilleder i dag"

Af Laura Louise Sarauw, lls@hum.ku.dk

Takket være studerende fra Institut for Kunst- og Kulturvidenskab fik kunstmuseet ARKENs udstilling denne sommer en utraditionel lydside i form af en serie podcasts – eller "ARKustiks" – som blev specialudviklet til udstillingens værker.

Ideen var, at de usædvanlige lydsider samt en række rekvisitter skulle tilføre kunstoplevelsen en ekstra dimension. For de studerende har iPod-projektet samtidig været en unik mulighed for at sætte deres faglighed i spil med et nyt og spændende medie, der udfordrer den traditionelle opfattelse af kunstformidling. Til toppen

Fremtidens kunstformidling

De studerendes lydværker er blevet til som led i et undervisningsforløb om digital formidling på faget Moderne Kultur og Kulturformidling. Det var ARKEN, som henvendte sig med ideen, og der var fra starten lagt op til, at de studerende skulle eksperimentere med formen. Christina Papsø Weber, der er kunstformidler på ARKEN og fik ideen til samarbejdet, uddyber:

-De audiovisuelle medier rummer et stort potentiale for at udvidemuseumsoplevelsen. Den mere traditionelle formidling kan ARKENs egne kunstformidlere jo sagtens selv klare. Samarbejdet med de studerende var derfor motiveret af et ønske om at lære af de studerendes faglige ekspertise inden for moderne kunstformidling og mulighederne i de nye medier.

Forløbet har været tilrettelagt af to tidligere studerende ved fakultetet, Jutta Jessen Hansen og Nina Nørgaard Jensen, der blev hyret til at undervise de studerende på baggrund af et fælles speciale om lyd- og oplevelsesbaseret formidling:

-Vi har bevidst arbejdet med at skabe et intensiveret og styret oplevelsesrum gennem lyden. På den måde får de studerendes produktioner en værkkarakter i sig selv. Det kan måske virke provokerende på nogen. Men det har været en pointe for os at etablere et alternativ til en meget objektiv og faktuelt baseret kunstformidling, uddyber Jutta Jessen Hansen. Til toppen

Genlyd fra virkelighedens verden

Studerende Caroline Enghoff, som har været med til at producere to af seriens i alt otte lydværker, er enig i, at det har været en speciel udfordring at arbejde med lyd som formidling.

-Her på universitetet bliver vi jo normalt skolet i at fremstille alting i tekster, som følger nogle bestemte sproglige regler. Formidling i lyd følger helt andre principper, så arbejdet har tvunget os til at smide de analytiske briller og tænke alternativt.

Caroline blev i første omgang tiltrukket af kursets virkelighedsnære og praktiske arbejdsform frem mod et konkret produkt. Takket være samarbejdet med ARKEN har kurset nemlig været tilrettelagt som en realistisk kopi af den virkelighed, de studerende kan vente sig, hvis de vælger en karrierevej som professionelle kunstformidlere.

-I starten var vi fx ude på ARKEN for at pitche vores ideer for udstillingens kurator. Det er første gang, jeg har oplevet at blive taget så seriøst som studerende, og ARKEN har fra starten forholdt sig til projektet på samme måde som til et professionelt konsulentarbejde. Vi har derfor også haft et stort ansvar for at få processen til at køre og har været med til både budgettering, pressemøder og fernisering, slutter Caroline begejstret.

Mere lyd på kunsten til vinter

På ARKEN er der heller ingen tvivl om projektets succes. Kunstformidler Christina Papsø Weber fortæller, at de studerendes podcasts har rejst en spændende intern diskussion om, hvordan museet fremover kan blive bedre til at udnytte mulighederne i de audiovisuelle medier. Flere anmeldere har givet de studerendes lydproduktioner flotte ord med på vejen, og ARKEN har allerede nu planer om at samarbejde med et hold studerende igen, når der skal flere værker frem fra museets gemmer til vinterudstillingen. Til toppen