En tur ud i fremtiden på KUA1 – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Forside > Artikler > En tur ud

03. februar 2014

En tur ud i fremtiden på KUA1

Vil du styre din computermus med tankens kraft, eller vil du måle din egen hjerneaktivitet? Det lyder som elementer i en science fiction-film, men du har faktisk muligheden for at prøve begge dele i universitetets Experience Lab i bygning 24. Her mødte Humanist Nenna Plesner, der er kandidatstuderende på Filmvidenskab. Hun bruger laboratoriets nyindkøbte neuro-headset til sit speciale, der handler om, hvordan vi påvirkes af 3D-effekter i film.

Af Maria Buck Jensen, stud.mag.



Nenna Plesner, 33 år

Filmvidenskabsstuderende på kandidaten

Specialebeskrivelse:

At undersøge de specifikke effekter i 3D-film med henblik på at afklare, hvilke typer af 3D-bevægelser der er mest aktiverende.

Det er først på eftermiddagen, da jeg slår mig ned i den blå lænestol i KUA1’s Experience Lab. Jeg tager en tår cola og retter lidt på 3D-brillerne, inden jeg synker godt ned i stolen. Der er helt mørkt omkring mig, og rummet dufter af popcorn. De mange skærme, der skal vise målingerne af min hjerneaktivitet, er vendt, så jeg ikke kan se dem. Scenen er sat, og Nenna Plesner, der er kandidatstuderende på Filmvidenskab, spørger, om jeg er klar til første filmklip.

Forinden har Nenna Plesner brugt en halv times tid på at forklare mig om eksperimentet og få instituttets nyindkøbte ’neuro-headset’ til at sidde rigtigt på mig, og det er ikke nemt på langt hår.

- Alle seksten elektroder skal have direkte forbindelse til hovedbunden, ellers ryger forbindelsen til sensorerne, forklarer hun og fortæller, at hun optimalt kun ville have brugt korthårede. Forsøgspersonerne har hun søgt gennem et spørgeskema på Facebook og udvalgt ud fra medieforsker Monica Suckfülls teori om, at der findes fire forskellige måder at se film på. Nenna Plesner skulle bruge dem, der levede sig mest ind i handlingen. Desværre var der ikke nok besvarelser til, at hun også kunne sortere efter hårlængde.

Da Nenna Plesner endelig får sat headsettet rigtigt på, føles det mest, som om to langfingrede alienhænder med kolde, våde fingerspidser griber mig om hovedet bagfra. Det er en underlig fornemmelse, men jeg glemmer alligevel hurtigt, at jeg har det på.

"”Min forhåbning er, at kurvernes udslag er højere ved 3D end ved 2D”

Første filmklip er fra ”Oz The Great and Powerful”, og få sekunder inde forskrækkes jeg af en skrigende abe, der springer ned fra himlen. Det giver et sæt i mig, men da filmklippet lidt efter stopper, og jeg i et spør­geskema skal svare på, hvor forskrækket jeg blev, så synes jeg alligevel ikke, at det var så slemt. Efter ”Oz The Great and Powerful” skal jeg på rejse i tiden med ”Men in Black III”. Will Smith river indvoldene ud af klamme rumvæsener, og i sidste klip jeg ser, springer han ud fra et højhus for at rejse i tiden. Alle mine sanser aktiveres. Jeg væmmes, og jeg skræmmes.

Kurver over min hjerneaktivitet

Da jeg har set de samme klip i både 2D og 3D, tager Nenna Plesner mig med ind i det tilstødende rum for at afsløre, hvad det hele handler om.

- Jeg vil gerne undersøge de specifikke effekter i 3D-film, altså hvilke bevægelser der virker mest aktiverende, fortæller hun og viser mig en skærm med to kurver på.

Ved siden af de to kurver ses en optagelse af fjernsynet, så vi kan se kurvernes bevægelse i forhold til filmklippene. Nenna Plesner finder abeklippet frem, og den røde kurve stiger hastigt.

- Du er en af de gode, siger hun og griner:

- Det er Excitement-kurven, der stiger, så du er blevet ret forskrækket!

Vi spoler længere frem i klippene og når til et punkt, hvor smukke snefnug flyver rundt på skærmen. Straks stiger Engagement-kur­ven. Nenna Plesner peger på skærmen.

- Der var desværre ikke tid til at søge om penge til en dyrere software, så lige nu har jeg kun adgang til kurverne. Med en opdatering kunne man få adgang til hver af de seksten elektroder og altså spore specifikke steder i hjernen. Optimalt set kunne man jo samarbejde med hjerneforskere, der ved mere om, hvordan hjernen fungerer, men jeg ved jo kun, hvad jeg kan læse mig til, så kurverne fungerer fint for mig, forklarer hun.

3D-effekters påvirkning

Nenna Plesner er kun netop gået i gang med selve eksperimentet og har mange flere forsøgspersoner i kalenderen, men hun ved godt, hvad hun håber at opdage:

- Min forhåbning er, at kurvernes udslag er højere ved 3D end ved 2D, og at jeg så kan måle på de specifikke 3D-effekters udslag i forhold til hinanden.




Har du ideen til det næste neuroprojekt? Så tag et kig på experiencelab.ku.dk

Emotiv EPOC Neuroheadset, kort fortalt:

Headsettet måler med sine seksten elektroder de elektriske impulser, som opstår fra neuronerne i hjernen. Headsettet har været mest brugt i spilindustrien, men mulighederne er utallige.

 

Det er også derfor, at Nenna Plesner har udvalgt klip, der både forskrækker, skaber væmmelse og frygt. Hun ved, at bevægelse er mere aktiverende end stilstand, men forhåbentlig kan hun i slutningen af sit speciale også svare på, hvilke bevægelser der påvirker os mest.

Selvom den filmvidenskabsstuderende er glad for at arbejde med udstyret, så er der mange usikkerheder, der svækker hendes optimisme omkring resultatet.

- Jeg ville gerne have siddet i det andet rum under forsøget, for at forsøgspersonen kunne slappe mere af, men på grund af headsettets udfald er jeg nødt til at sidde lige ved siden af.

Allerede nu kan Nenna Plesner dog se en tydelig sammenhæng mellem forsøgspersonernes engagement, når en scene i ”Oz The Great and Powerful” går fra at være i sort/hvid til at være i farve.

- Forhåbentlig ser jeg det samme mønster i reaktionen på 3D-effekterne i forhold til 2D, når jeg har haft flere forsøgspersoner inde, siger hun og vender igen blikket mod skærmene.

Masser af muligheder

Da vi har kigget mit reaktionsmønster igen­nem på kurverne, falder vi i snak om headsettets andre muligheder. Nenna Plesner selv har brugt al sin tid på at sætte sig ind i, hvordan headsettet kan bruges til at måle hjernens aktivitet, men hun lyser op i et stort smil, da hun fortæller, at man jo også kan bruge det omvendt:

- Hvis man studerer IT og selv kan skrive sin software, så kan man jo styre alt med tankens kraft!

Hun tænder straks for en ny skærm og finder et program. Nenna Plesner trykker på ’Training session’ og forklarer:

- Her kan man træne en firkant til at dreje den ene vej eller den anden gennem tankerne. Man tænker ”Drej til højre” i otte sekunder, og når man så har trænet den et par gange, så gør den det. Bagefter så kan man styre sin computermus med tankens kraft, eller man kan bruge det i spil til at styre hovedpersonen.

Nenna Plesner forklarer videre, at headsettet også kan bruges til at styre robotter med tankerne og pointerer, at det jo også fungerer godt til handicappede, som kan kommunikere gennem headsettet.

- De kan f.eks. tænke ”K”, og så skriver headsettet ”K”, forklarer hun.

Hun opfordrer andre til at bruge Experience Lab noget mere og forklarer, at her jo både er gode lydoptagelsesmuligheder til interview og kameraer til alverdens eksperimenter, som man fx kan bruge til sin BA-opgave eller i sit speciale.

En rejse i tiden

Da Nenna Plesner et par timer senere følger mig ud af KUA’s Experience Lab, er det begyndt at sne udenfor. Jeg stopper op og tænker på tidsrejsen i ”Men in Black”. Jeg er godt nok ikke sprunget ud fra noget højhus, men jeg føler alligevel, at jeg har været en tur ud i fremtiden. Tænk, at man i bygning 24 på Njalsgade kan få læst sine tanker og målt sin hjerneaktivitet af et langfingret headset.