Danskstuderende leverer kritisk journalistik til de 17-27-årige – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Forside > Artikler > Danskstuderende levere...

12. november 2015

Danskstuderende leverer kritisk journalistik til de 17-27-årige

Mathias Lund Schjøtz (tv) og Tobias Ankjær Jeppesen, danskstuderende og virksomhedsejere.
Foto: Privat

Af Astrid Sandvad Kudahl

Innovation

Mathias Lund Schjøtz og Tobias Ankjær Jeppesen læser dansk på HUM. Men når undervisningen er slut, går de to humanister ikke lige hjem. De driver deres egen virksomhed og leder i det daglige 25 frivillige medarbejdere. Humanist har besøgt dem på deres kontor på Vesterbro.



- Vi ser ikke vores lejligheder ret meget i dagslys, siger Tobias Ankjær Jeppesen med et smil fra sin faste plads bag skrivebordet. Sammen med sin studiekammerat Mathias Lund Schjøtz har han titel af chefredaktør på Brain Food, en ny, online medieplatform.

Noget at hænge nyhederne op på

Brain Food er ikke et klassisk nyhedsmedie. De forsøger ikke at komme først med de seneste nyheder, for visionen på Brain Food er snarere at bringe dybdegående journalistik, som kan skabe en bedre forståelse for den allerede eksisterende nyhedsstrøm. Det gør de ved at udgive artikler, podcasts og videoer om samfund, viden og kultur, ligesom de også arrangerer live events.

- Det, vi gerne vil være gode til, og gerne vil tilbyde vores brugere, er kontekst og baggrundshistorier. Vi mener, at der mangler et medie, som virkelig går i dybden med tendenser og strømninger og skaber baggrund for især de unge mediebrugere, så de har nogle knager at hænge nyhederne op på, fortæller Mathias Lund Schjøtz.

Demokratisk dannelsesprojekt

Brain Foods målgruppe er de 17-27-årige. I den alder er adgangen til god og kritisk journalistik nemlig især vigtig, mener de to unge iværksættere.


Mathias Lund Schjøtz, 24 år

 

Studerer dansk på kandidatniveau på Københavns Universitet.

 

Har taget tilvalg i:

- Corporate strategy (CBS)

- Anthropology of interactions (KU)

- Anthropology of economics (KU)

- Ethnographic approaches to migration issues in Scandinavia (KU)

- Religionssociologi (AU) 

- Religionshistorie (AU)

 

- Når du er 17, er der kun et år, til du får stemmeret, og så er det altså godt at vide noget om, hvad der foregår i samfundet. Og i den anden ende, når du er 27, så er du typisk ved at være færdig med dit studie og skal ud i den virkelige verden. Så skal du gerne vide noget om økonomi, noget om arbejdsmarkedet osv., forklarer Mathias Lund Schjøtz.

Hvorfor ikke starte sit eget?

Brain Food blev lanceret d. 9. oktober i år, men virksomheden har været mange år undervejs. Ideen opstod først i Mathias Lund Schjøtz’ hoved for knap fire år siden. Han var lige startet på danskstudiet og havde tidligere flirtet lidt med radiomediet, da han fik mulighed for at lave sit eget program, Einfach, på Universitetsradioen. Han kørte programmet i halvandet år, og fik undervejs studiekammeraten Tobias Ankjær Jeppesen med på holdet. Det gik sådan set godt med at lave programmet, men tanken om, at man kunne starte sit eget medie, voksede i ham.

- Jeg begyndte at tænke på, at i stedet for at pitche alle mulige programmer ind til de eksisterende medier, så var der måske en mulighed for at starte sit eget medie, forklarer Mathias Lund Schjøtz om, hvorfor han valgte at rykke videre fra Universitetsradioen og starte for sig selv.

Den gode idé i fokus

I dag, fire år efter, kan han sammen med Tobias Ankjær Jeppesen kalde sig chef for en virksomhed med 25 frivillige medarbejdere. Selvom de to unge chefer ikke lægger skjul på, at det er benhårdt at starte en virksomhed op, og at medieøkonomi, forretningsmodeller og langsigtede strategier er noget, der tager tid og energi, så vender de flere gange tilbage til, at det er lysten, viljen og den gode idé, som driver værket. Og hvis de skal give et godt råd videre til andre studerende, som tænker på at blive iværksættere, så er det også, at den gode idé skal være i fokus.


Tobias Ankjær Jeppesen, 24 år

 

Studerer dansk på BA-niveau på Københavns Universitet

 

Har taget tilvalg i:

- Sociologi 

- National forvaltning 

- Politologisk grundkursus 

- Politisk teori og idéhistorie 

 

- Man skal ikke starte en virksomhed for virksomheden skyld, men fordi man har en god idé. Uden den gode idé og en passion for det man laver, så er det simpelthen for hårdt arbejde, lyder det fra Mathias Lund Schjøtz.

Studie og start-up er win-win

Mange vil nok tænke, at det har været ekstra hårdt for de to venner at starte Brain Food op samtidig med, at de er studerende, men Mathias Lund Schjøtz og Tobias Ankjær Jeppesen peger begge på, at det har været en fordel at gøre det sideløbende med studierne. Den månedlige SU-overførsel og det, at de stadig er unge og ikke har stiftet familie gør, at de tør satse fuldt ud på projektet. Virksomheden har dog krævet så meget arbejde i opstartsfasen, at de har været nødt til at studere på deltid nogle semestre. Den fleksibilitet har været vigtig for dem, og med fremdriftsreformen er de bekymrede for nye studerendes muligheder for at gøre det samme.

- I takt med, at vi er blevet klogere inde på universitet, så er vi jo også blevet klogere ude i virkeligheden, og vi kan i den grad se et samspil mellem vores studie og vores iværksætteri. De to ting krydsbefrugter hinanden, lyder det fra Mathias Lund Schjøtz, som håber, at der fremover også bliver mulighed for fx at studere på deltid, imens man starter virksomhed.


Brain Food

 

Ny medieplatform med ambitioner om at lave kritisk og konstruktiv journalistik om emner inden for samfund, kultur og viden.

 

Brain Food laver podcasts, artikler og video og afholder live-events.

 

Bag Brain Food står en flok unge journalister og redaktører. Kontakt redaktionen hvis du vil høre mere eller har noget at bidrage med.

 

Læs mere på www.bfood.dk

 

Humaniora er kernekompetencen

De to humanister kan ikke se, hvordan de skulle have nået så langt med Brain Food, hvis ikke de havde deres akademiske og især humanistiske baggrund i bagagen.

- Danskfagligheden er jo sådan set en kernefaglighed i forhold til at drive et medie. En ting som diskursanalyse bruger vi jo hele tiden, når vi holder øje med, hvad der er på dagsordenen i nyhedslandskabet. Og så er der det med genregenkendelse, siger Tobias Ankjær Jeppesen, inden Mathias Lund Schjøtz færdiggør hans sætning:

- Vi ser jo i virkeligheden journalistik som en genre blandt andre genrer, og det udnytter vi. Når folk kommer ind ad døren hos os, så er det jo ikke sikkert, at de har erfaring med at skrive journalistisk eller lave podcast, og der kan vi med vores danskfaglighed forstå deres udgangspunkt og deres tanker og hjælpe med den kreative formidling. Pointen er, at vi ikke havde kunnet starte det her, hvis ikke vi havde de akademiske kompetencer, som vi har fået gennem vores studie, konkluderer han.

Studierne sættes i spil

De 25 unge journalister, som Mathias Lund Schjøtz og Tobias Ankjær Jeppesen leder på Brain Food, har alle det til fælles, at de kommer med en akademisk baggrund.

- Langt de fleste af vores journalister er studerende med en bachelorgrad bag sig. De skriver om det, de studerer, og de bruger deres viden til at kunne stille bedre spørgsmål, fortæller Tobias Ankjær Jeppesen om, hvad det betyder for Brain Food, at deres journalister også er akademikere.

- Vi har alt fra etnologer til folk med en baggrund i EU-studier, og en del af vores filosofi er, at man skal have en række værktøjer til at åbne op for de her emner. Hvis du vil lave kontekstbaserede nyheder, så er det fx godt at have en filosof, som kan spille ind med noget idéhistorie, eller en etnolog, som vil gribe et interview an på en anderledes måde, uddyber Mathias Lund Schjøtz.

- Det handler jo om at vise, at man kan bruge det man har lært på universitetet til noget ude i virkeligheden, slår Tobias Ankjær Jeppesen fast.

Mathias Lund Schjøtz tilføjer, at de har forsøgt at sammensætte et hold med mange forskellige akademiske kompetencer, så den enkelte kan få lov til at gøre det, han eller hun er bedst til. 

- På den måde får de frivillige lige så meget ud af det, som vi gør, for det er fedt som studerende at komme til at producere noget, som andre ser og læser, fortæller Mathias Lund Schjøtz.

Fra skolebænk til chefstol – og retur

Det er ikke kun virksomheden, som nyder godt at de to iværksætteres akademiske baggrund. Universitetet får to endnu mere engagerede studerende ud af samspillet mellem studie og start-up.

- Når man snuser lidt rundt ude i virkeligheden, så finder man ud af, hvornår man skal spidse ører inde på skolebænken, lyder det fra Tobias Ankjær Jeppesen.

- Vi har jo både lært at flytte vores akademiske kompetencer ud i virkeligheden, og at konvertere vores nysgerrighed til reelle kritiske spørgsmål, når vi er til forelæsninger, uddyber Mathias Lund Schjøtz.

Selvsikre studerende

Når det kommer til spørgsmålet om, hvad de to danskstuderende har fået ud af at starte deres egen virksomhed, har de mange ting at byde ind med.

- Jeg troede først, jeg skulle være gymnasielærer, men nu har jeg fundet ud af, at det der med ledelse faktisk er rimelig spændende. Jeg har fået testet min personlighed, og jeg stoler mere på min faglighed og på, at jeg kan noget. Og så har jeg fundet ud af, hvad det er, man kan som humanist. Det er jo mere end at kunne sætte et komma og læse nogle tekster, lyder det fra Tobias Ankjær Jeppesen.

Til vinter er han færdig med sin bachelor, og planen er derefter at drive virksomhed på fuld tid. Mathias Lund Schjøtz er allerede i gang med sin kandidat, så den skal han lige have i hus, før han kan gøre det samme. Om det Brain Food, der startede som en gode idé i hans hoved for knap fire år siden, kan vokse og blive en sund og bæredygtig forretning, må tiden vise, men de to chefredaktører understreger, at risikoen ved at lave den her slags start-up, imens man er studerende, er så forsvindende lille, at de vil opfordre andre, især humanister, til at gå samme vej. Hvis bare de har en god idé.